Tuesday, November 21, 2006

Alaf Baru Tahun 2000

Zaman Sekolah Menengah (1996-2000)

Bahagian IV

2000

“ Selamat Datang Alaf Baru Tahun 2000 ”.

Tahun 2000 ni amat mencabar bagi aku dan kengkawan sbb tahun 2000 ni aku ngan kengkawan akan mengambil peperiksaan yg besar iaitu SPM. Tahun ni jugak merupakan exam pertama di alaf baru dgn menggunakan Sistem Terbuka, so aku ngn kengkawan yg lain merupakan batch pertama yg menggunakan Sistem Terbuka yg menggantikan sistem yg lama. Apa2pun aku ngn kengkawan study berhabis2an utk mencapai keputusan yg cemerlang.

Tahun ni jugak aku terpaksa belajar semula pelajaran tingkatan 4 iaitu dalam subjek Math dan Add Math sbb masa aku kat tingkatan 4, kedua2 subjek tu aku asyik fail jer setiap kali ujian dan exam. So, aku pun amik tuisyen semula untuk subjek tu. Alhamdulillah..... berkat aku pegi tuisyen, semua bab dalam subjek Math dan Add Math dpt aku kuasai semula. Ish..... alangkah seronoknya bila setiap kali aku buat ujian keputusannya amat menggembirakan hatiku dan aku semakin meminati kedua2 subjek ni.

Kini, peperiksaan SPM pun bermula dan aku dapat menjawab semua soalan untuk setiap subjek dgn tenang hati sepanjang seminggu exam berjalan. Bila tamat jer paper terakhir pada hari terakhir exam, aku ngn kengkawan menjerit dan melaungkan perkataan merdeka dan setelah itu kami pun bermaaf2an sambil menangis. Yelah mana tak menangis nyer, kan exam dh abis ditambah pulak lepas ni kiatorg dh xjumpa lagi coz dh xsekolah lagi kan so tu sbb lah kitaorg nangis. Tp yang pasti kami akan berjumpa jugak bila result keluar nanti itupun kalau kitaorg berkesempatan untuk berjumpa la..... Insya-Allah....

Tak lama lepas abis exam, aku dpt peluang utk belajar kat Institut Profesional Baitulmal (IPB), Cheras dalam course Persediaan Perakaunan selama 3 bulan. Aku ingat nak keje tp mak aku xbagi la pulak so aku pun belajar la kat Cheras. Lagipun aku lebih suka belajar drpd buat benda2 yg xberfaedah dan itulah kali pertama aku berjauhan dr keluarga dan hidup berdikari tp..... beberapa lepas tu aku kena demam panas, nasib baik xmasuk hospital tau. Hehehe....

Hari yg ditunggu2 pun tiba iaitu hari result SPM keluar tp pada hari result keluar aku masih lagi berada di IPB dan dengan keadaan tergesa-gesa aku pun terus menaiki bas balik ke Port Klang dan terus ke sekolah untuk mengambil result. Sebaik sahaja result berada di tangan, aku terus mengucapkan syukur kepada Allah s.w.t. dia atas keputusan yg amat menggembirakan itu. Walaupun aku tidak mendapat A1 dalam semua matapelajaran, aku tetap bersyukur sbb aku tlh lulus semua matapelajaran dalam exam SPM. Lepas tu aku terus balik umah dan isi borang UPU untuk memasuki universiti. Walaupun keputusan aku tidak berapa bagus , aku amat berharap agar aku dapat diterima di salah satu universiti di Malaysia ni.

No comments: