Saturday, November 25, 2006

UiTM Dihatiku

Zaman IPT ( 2001 - 2004 )

Semester 1 (Mei 2001)

Tanggal 14 Mei 2001 (kalo xsilap aku ar), aku telah diterima masuk Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Johor iaitu di Segamat untuk menyambung pengajian ke peringkat diploma dalam kursus Diploma Analisis Pelaburan selama 3 tahun. Sebenarnya aku xtau ape2 tentang course ni yelah...aku mohon course accounting tp diberi course investment yg satu ape aku xtau mengenainya. Mula2 dpt tahu, aku ingat xnk pegi tp setelah pakcik dan makcik aku suruh pegi aku pun pegilah. Kata diorang terimalah ape yg diberi drpd xdpt langsung. Nak tak nak aku pun pegilah dan cuba untuk belajar course yg aku xtau langsung tu.

Inilah tempat yang akan menentukan masa depanku

Hari yg ditunggu pun tiba iaitu hari untuk aku melaporkan diri di UiTM Segamat, Johor. Pada hari tersebut aku telah ditinggalkan sendirian oleh family aku dimana di sinilah aku akan belajar hidup berdikari sbbnya sebelum ni aku xpernah berjauhan dari family aku terutama mak aku. Yelah sebelum ni mana ade aku berpisah dgn mak lebih dr 3 hari. Selalunya aku demam selepas 3 hari aku berpisah dgn mak aku, padahal aku hanya pegi umah sepupu aku je. Inikan pulak aku akan berpisah dgn mak aku selama lebih kurang 3 tahun. Camne la agaknya keadaan aku lepas ni.

Sebaik semua urusan selesai family aku pun balik dan kini bermulalah kehidupan aku sebagai seorang siswi di kampus ni serta bermulalah minggu orientasi yang lebih dikenali sebagai Minggu Wawasan Siswa (MWS) selama 1 minggu dan pelajar perempuan telah ditempatkan kat KOLEJ NILAM manakala pelajar lelaki kat KOLEJ BAIDURI. Tamat jer minggu orientasi tu, kitaorg sume berasa sgt happy sbb lepas ni kitaorg xpenat lg sbb masa minggu tu kitaorg sume asyik kena dgr ceramah sampai tgh malam. Pastu kena bangun awal pada jam 4.30 pg pulak tu, dhlah tido kul 12.30 tgh mlm dan kadang2 tu kul 1-2 pg baru tido. Yg lebih memeritkan kitaorg ialah kitaorg xsempat nak mandi tau apalagi nak basuh baju. Punyalah teruk kitaorg kena masa orientasi tu, pastu ditambah pulak xboleh telefon dan guna telefon tau. Tu sbb bila selesai jer program tu, kitaorg sume suka sgt. Pasni boleh balas dendam tido. Best giler bila dpt tido dgn tenang.

Pada keesokan hari, kitaorg sume dibenarkan pegi ke kolej yg telah ditetapkan dan aku telah di tempatkan kat bilik 231, Wing 2B, KOLEJ SIMANJAKINI. Punyalah seronok sbb room-mate aku masa kat KOLEJ NILAM dulu iaitu Mariana Md Rahim, Siti Norlireni (sori Norly aku terlupa la nama ayah ko) dan Siti Aishah Ahmad sama wing dgn aku. So, sejak ari tu kitaorg jadi member, lagipun bilik kitaorg kat Wing 2B tu dekat2 selang satu bilik jer. Pada hari yg kitaorg pindah kolej dari Kolej Nilam ke Kolej Simanjakini tu jugaklah aku dpt room-mate yg sama2 baru masuk namanya, Nur Khalijah Binti Abdul Hadi tp aku panggil dier Jijah sbb masa tu aku cam xleh nak sebut Lijah. Nak sebut Lijah tapi tersebut Jijah so sejak ari tu aku pun panggil la dier Jijah, lagipun masa tu memang tgh hot iklan TM iaitu “Hello Jijah Apa Khabar Jakarta”.

Selang beberapa hari lepas tu, senior bilik aku masuk bilik lepas dier mendaftar utk semester baru. Nama diorang Siti Maisarah Binti Juperi yg aku panggil Kak Sarah dan juga Sophia Tadam yg aku panggil Kak Sophia. Kak Sarah ni berasal dari Kota Tinggi, Johor manakala Kak Sophia berasal dari Kota Kinabalu, Sabah. Bagi aku diorang berdua ni best tau sbb diorg ni sporting giler. Aku sayang sgt kat diorg berdua. Tapi..... sampai skrg aku xtau camner nak contact senior aku yg sorg ni iaitu Kak Sophia. Kalo Kak Sarah aku xkisah sbb bila2 masa aku rasa nak jumpa dier aku leh pegi umah dier kat Johor tapi, kalo Kak Sophia ni susah sikit ar sbb dier jauh kat Sabah. Lagipun aku xtau camner nak cari dier, kawan2 dier pun xtau camner nak contact dier. Aku amat berharap agar satu hari nanti aku dpt jugak bertemu ngan Kak Sophia. Rindu giler kat Kak SOPHIA TADAM.....

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum...
boleh tanye tentang kos yg awak amek ni tak??????